piątek, 6 czerwca 2014

Chłopiec w pasiastej piżamie(film i porównanie do książki)

Witajcie. Z powodu niedawnej dyskusji na temat filmu i książki pt" chłopiec w pasiastej piżamie" w sród moich znajomych postanowiłem porównać książkę do filmu jak i film do książki ;)

Opis filmu :
Lata 40. XX wieku, czas wojny. Bruno ma 8 lat; mieszka w Berlinie razem z siostrą i rodzicami. Pewnego dnia rodzina przenosi się na wieś, aby towarzyszyć ojcu – niemieckiemu oficerowi – w jego nowej pracy. Bruno łamie zakaz opuszczania nowego domu i poznaje okolicę. W ten sposób zaprzyjaźnia się ze Szmulem – chłopcem, który mieszka w innym, nieznanym świecie za kolczastym ogrodzeniem...

Jak już na mnie przystało, najpierw wolę przeczytać książkę, a następnie obejrzeć film. Tak stało się również w tym przypadku. Książka zawładnęła moim sercem i nie pozwoliła o sobie zapomnieć (cała recenzja "tutaj"). Powieść rewelacyjna lecz zbyt krótka. Nie spodziewałem się, że kiedykolwiek spotkam się z sytuacją kiedy to film będzie lepszy od kartkowego wydania. Po obejrzeniu ekranizacji nie wiedziałem co mam ze sobą zrobić. Po prostu milczałem(dlatego własnie dodałem to zdjęcie z demotywatory.pl) Jest to niewyobrażalnie ciężka dla naszego umysłu historia. Może to dlatego, że są to małe dzieci. Nie wiem. Po prostu wzrusza od początku do końca. Mimo, że film lepszy, nakazuję wręcz przeczytanie książki. Nie ważne w jakiej kolejności. W książce są przedstawione wewnętrzne odczucia chłopców natomiast w filmie zewnętrzne. Bardzo się cieszę, że miałem okazję przeczytać jak i obejrzeć tę ciekawą, interesującą, wzruszającą i pogłębiającą moją wiedzę historię. Myślę, że podzielacie moje zdanie. Bez znaczenia jednak chciałbym abyście podzielili się swoimi wrażeniami w komentarzu ;)
Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu !

Ps : wybaczcie za słabą recenzję książki lecz były to początki mojego blogowania i jak to wiadomo moja pisownia nie była na tyle rozwinięta ;)

20 komentarzy:

  1. Hej, książki niestety jeszcze nie czytałam, ale mam zamiar bo przedstawia ona wydarzenia, które są dla mnie w jakiś sposób "sentymentalne", w szczególności okres wojny i obozy koncentracyjne... Ten temat nigdy nie przestanie nas szokować,zasmucać ,czy przerażać, to historia, która zawsze będzie głeboko wzruszać. Nie wiem czy czytałeś, "Inny świat" Gustawa Herlinga Grudzińskiego, albo "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall, czy też Opowiadania Borowskiego, to są książki, które ukazują okres wojny i obozów w całej ich przerażającej okazałości. Naprawdę polecam, bo są świetne, sprowadzają do refleksji, i sprawiają że łza przez cały czas kręci się w oku. Są one też przerażające, ale taki właśnie był ten okres, więc idealnie obrazują one wydarzenia, zbrodnie ,których do dziś nie mogę zrozumieć ... Film także mam zamiar zobaczyć bo jeszcze nie widziałam! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do tytułów, które mi przedstawiłaś to nie przeczytam. Z tego względu, że będą zbyt mocne jak dla mnie. Ta książka już była przerażająca, a miała zostać lekturą szkolną więc... Nie. Lepiej nie.

      Usuń
    2. No trzeba przyznać, że są one mocne i nie każdy potrafi się zabrać do ich przeczytania... Mnie samej ciężko się je czytało i nieraz miałam chęć odstawić je trana półkę i więcej nie sięgać...proza wojenna nie należy do lekkich i gdy " nie czujesz się na siłach" to lepiej się za nią nie zabierać. ;)

      Usuń
    3. Dokładnie. Nie chciałbym zacząć i nie skończyć ksiażki ale mimo wszystko dziękuję za pozycję. Może ktoś z odwiedzających skorzysta ;)

      Usuń
    4. Ogladalam film tylko (jak dotąd). Zdecydowanie jest to film z gatunku, pamiętaj do końca życia.

      Usuń
    5. Dokładnie. Książka podobnie. Przypomnisz sobie film, przeżywasz książkę, przypomnisz książkę, przeżywasz film i tak w kółko ;)

      Usuń
  2. Widziałam film i wtedy nawet nie wiedziałam, że jest ekranizacją. Mocno poruszający. Planuję przeczytać książkę i wtedy obejrzeć film jeszcze raz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki nie czytałam :) Ale film zawładną moimi emocjami na długie godziny. Przerażający...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest równie przerażająca. Musisz przeczytać! :D

      Usuń
  4. Z chęcią poglądam film, który został tak pięknie opisany. Jeżeli coś powoduje w nas tyle emocji, że milczymy, to znaczy, że jest prawdziwym arcydziełem, które jest w stanie pomóc nam być lepszym człowiekiem. W zasadzie samo słowo, milczenie, jest już największą pochwałą jaką film mógł dostać. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś zobaczę tu post o równie pięknym i wzruszajacym filmie, bo to takie dzieła kształtują nasz światopogląd i charakter. Dziękuję za znalezienie czegoś, co dzięki tej opinii zobaczę z jeszcze większą przyjemnością.
    Catherine Buczek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa ;) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Książkę czytałam wiekiiii teeemu, muszę rozejrzeć się za filmem i na wieczór mam już plan ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Za tę książkę zamierzałam się właśnie zabrać, a recenzja tym bardziej mnie zachęciła :) Dobrze, że idą wakacje i będzie więcej czasu

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo się cieszę, że recenzja zachęciła. Mam nadzieję, że się spodoba i pozostanie w Twojej pamięci ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wypożyczyłam papierową wersję, a film widziałam już dawno : ) Nie wiem czy mi się spodoba, ale przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałem przyjemności przeczytać tej książki, ale w szkole widziałem film i jest przepiękny! Bardzo mnie poruszył.

    http://czytanie-moim-tlenem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy oddany komentarz. Jest to dla mnie niezwykła motywacja do dalszego działania ;)